donderdag 21 juli 2011

Veggilicious!

Zoals veel vegetariërs moet je vaak al eens op botsen tegen de vele negatieve reacties & vooroordelen op het "vegetarisch-zijn". Een veel voorkomende vraag is: maar wat eten jullie dan...
En omdat ik deze vraag al een tijdje beu ben en graag wil bewijzen dat je zoveel kan variëren in de vegetarische keuken wil ik hier graag wat gerechtjes met jullie delen.

Vandaag had ik een fijne dag, eindelijk regende het eens niet en ik kon de zomer weer eventjes voelen :) Om het zomer-/vakantiegevoel nog wat te versterken maakte ik verse ijsthee (recept hieronder) en werkte ik samen met m'n vriend in de tuin. Daarna begon ik aan het "koken" maar dat was vanavond erg simpel, want ik maakte vegetarische hamburgers.
Vegetarische hamburgers zijn simpel en lekker en ook ideaal voor een feestje of met vrienden.
Het leuke is dat je zoveel kan variëren en er tussen kan steken wat je maar lekker vind of in huis hebt.

De burgers met de ijsthee :)
Hier zijn een paar ideeën die ik vandaag uit probeerde:
wat heb je nodig:
- broodjes (ik ging verse ovenkoekjes halen bij de bakker, maar je kan ook knapperige pistolets gebruiken of meergranenbroodjes (wel handig als ze rond zijn))
- een burger naar keuze (ik koop m'n burgers in de bioplanet omdat je daar zoveel keuze hebt! bijvoorbeeld: souka's, bermuda's, paprikaburgers, gierst-maanzaadkoek, ...)
- (bio)sla, tomaten (ik gebruikte coeur de beuf tomaten omdat deze een vollere smaak hebben)
- pijnboompitten
- pesto
- andere sauzen naar keuze (mayo, ketchup, yoppie, dressings zoals bijvoorbeeld honing-mosterddressing)
- kaas


Het maken van de burger is nu erg simpel en gaat ook heel snel (veel sneller dan een keuze maken uit wat je allemaal lekker vind :)):

- je bakt je burger in de pan terwijl je je broodje opensnijdt. op het onderste gedeeltje kan je al een saus naar keuze doen. daarna leg je je vegetarische burger op je broodje. En dan kan je beginnen stapelen: ik legde er vandaag een plakje jonge gouda op. Maar als je een specialer/pittiger broodje wil kan je ook variëren met feta bijvoorbeeld of geitenkaas...
- Daarna leg je wat tomaat en sla op je burger. Als extraatje kan je bijvoorbeeld de pijnboompitjes even roosteren met de overgebleven vetstof in de pan waarmee je je burgers bakte. en meng de pijnboompitjes  met de sla.
- het bovenste deel van je broodje kan je nog eens insmeren met wat pesto (of iets anders wat je lekker vind. bijvoorbeeld een tapenade van olijven of gedroogde tomaten, ...)

Tip: wees niet bang dat je te veel saus/pesto gebruikt. Zelf ben ik ook nogal een zuinige "smeerder" maar als je wil dat je de saus wat doorsmaakt in je broodje mag je er toch wel een beetje meer opleggen dan wat je op een gewone boterham zou doen.
Hier zijn enkele foto's van deze avond, we hebben zelf buiten kunnen eten (en iedereen die in België woont weet dat we daarvoor de laatste tijd niet veel de kans kregen).
Vanmiddag maakten we ook ijsthee, die heerlijk verfrissend was van smaak en die we al op voorhand hadden gemaakt omdat die langer de koelkast in moest om op ideale temperatuur te komen. We hielpen nog een handje door wat ijsblokjes toe te voegen.
Hier is het recept die ik gebruikte (ook hier kun je weer vanalles aan toevoegen naar smaak en goesting):
- groene thee of een ijsthee melange van bijvoorbeeld de Dille & Kamille of een theewinkel
- wij gebruikten de bio ijsthee melange van Dille & Kamille met kruiden en citroen (dat is losse thee te koop in bruine papierenzakjes). Maar groene thee is ook even goed (je kan dan bijvoorbeeld nog wat verse kruiden uit de tuin/supermarkt toe voegen)
- ijsblokjes voor de koeling en servering achteraf
- takje munt of citroenmelise naar smaak/keuze
- een rijpe perzik (of ander fruit die je in huis hebt)
- 1 liter water
- Suiker (naar wens)


Laat je water koken in een pot of met de waterkoker (gaat een stuk sneller) en giet het daarna in een mooie (glazen) kan. doe je thee bij het warme water (zo'n 10 gram per liter, of een paar theezakjes (een stuk of 3, 't is te zien hoe sterk je thee is).
laat dit eventjes trekken (zo'n 5-6 minuutjes, tot het water een donkere kleur gekregen heeft).
Voeg wat kristalsuiker toe als je dat wenst, hoeveel je er in doet is een kwestie van smaak.
Ondertussen zag ik nog een rijpe perzik in de fruitschaal liggen dus besloot ik om deze er ook bij te doen voor een extra fruitige toets, maar je kan ook rode vruchten nemen zoals frambozen of besjes, appeltjes, ...
ik heb de perzik even in warm water gelegd omdat dit makkelijker is om ze daarna te pellen. Nadat ik de perzik van zijn schil had ontdaan sneed ik de perzik in stukjes en voegde ik de stukjes toe als de thee al ietsje koeler was (maar nog niet helemaal koud).
uit de tuin plukte ik wat citroenmelise (om nog een extra toets van citroen toe te voegen), maar je kan ook wat sap van een citroen of wat partjes citroen toevoegen moest je dat in huis hebben.
Daarna dekte ik m'n glazen kan af en zette die voor een paar uurtjes in de koelkast zodat ze lekker fris zou zijn bij het serveren.

Bij het serveren voegde ik nog een hoop ijsblokjes toe, dat is niet alleen mooi om te serveren maar ook goed als je de kan buiten laat staan terwijl je eet. Zo blijft je thee langer koel.
Verfrissende thee met een perziktoets terwijl we van onze yummie hamburgers genoten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Banner created with MyBannerMaker.com