woensdag 7 december 2011

Kikkererwtencurry met broccoli

Woensdag zijn we nu en we hebben nog iets meer dan 2 weken te gaan naar vakantie. Ik tel alvast af, ook al is mijn vakantie niet echt een vakantie aangezien er een aanzienlijk aantal boeken op me ligt te wachten. Maar ondanks alles heb ik toch wel zin in de kerstperiode a.k.a den blok.

Gisteren had ik vrienden op bezoek want het was aan "mijnen tour" om eens te koken (hoog tijd trouwens), maar ik doe het met plezier! Het is altijd gezelliger om samen te eten. En m'n kot was trouwens al 2 weken (!) netjes dus het was het ideale moment om mensen te ontvangen. 

Een ideaal gerecht zoeken was ook wel een opgave. Met de criteria: vegetarisch, lekker, niet te moeilijk, ovenloos en winters ging ik op zoek. Ik dacht aan een stoofpotje of zoiets, maar zo één die niet te veel tijd vraagt, want je kan de mensen ook geen 2 uren op hun eten laten wachten. 
En toen vond ik iets! Het ideale gerecht voor de koude dag die het gisteren was en ik had toevallig alle kruiden liggen die ik nodig had.
Ik vond het recept op deze site (heel handig voor een vegetariër): Vegetarisme
Maar ik heb toch wat veranderingen aangebracht aan het recept, want het was een beetje flauw van smaak en ik had geen garam massala.

Dus hier is nog eens het recept voor een kikkererwtencurry maar dan met broccoli erbij:

Dit is zogezegd een recept voor 4 personen, maar de pot werd gisteren uitgeschraapt dus ik zou wat meer rekenen als je effectief met 4 bent.

wat heb je nodig?
- een blik kikkererwten (400-450 gr)
- een broccoli
- kurkuma
- gemalen komijnzaad
- paprikapoeder
- peper
- zout
- chilipoeder
- rode currypasta
- indische kruidenmengeling
- tomatenpuree of passata
- 2 uien
- 4 teentjes look
- olijfolie
- couscous of rijst

De werkwijze is totaal niet moeilijk, het vraagt gewoon wat tijd om op een laag vuurtje te pruttelen, maar veel werk heb je er in feite niet aan.

- Eerst en vooral snij je de broccoli en laat die koken (kan in de microgolfoven) zodat die al wat zachter is (je kan hem koken tot de broccoli beetgaar is).

- daarna snij je de uien en de look in stukjes en verhit je de kookpot met wat olijfolie, daarna doe je de uien en de look in de pot en laat ze fruiten. als je dit gedaan hebt doe je van elk kruid die hierboven vermeld staat een theelepel bij je uien en de look (dus 1 theelepel: kurkuma, komijn, paprikapoeder, peper, zout, chilipoeder) dat roer je even om. 

- na een minuutje of 2 kan je de passata in de pot doen samen met de uitgelekte kikkererwten en de beetgare broccoli. 

- Roer om en zet het vuur wat lager, laat nu rustig pruttelen voor een kwartiertje- 20 minuten.
- Als alles bijna klaar is begin je met het water te koken voor de couscous (dat kan ook met een waterkoker, want dan duurt dat minder lang). Doe je couscous in een schaal of kom en giet het kokende water er op. Bedek de kom en laat de couscous zwellen. Hoeveel couscous versus water? Werk met kopjes (2 kopjes couscous = 2 kopjes water). als de couscous zacht is werk je af met een klontje boter zodat de couscous smeuïg wordt. 

- Daarna gaan we terug naar onze pruttelende kookpot. Proef eens! Zijn de groenten zacht genoeg? Voeg ook nog 2 à 3 theelepels rode currypasta toe. En strooi er nog wat indische kruidenmengeling op (ook een theelepel of ietsje meer)

- roer opnieuw om en laat eventueel nog even verder koken, maar als je groenten al zacht zijn en de smaak goed zit kan je ervan beginnen smullen natuurlijk!


Nog even wat extra info:

- op de site stond dat het zo'n 55 minuten duurde, maar bij ons was het eerder klaar (het is waarschijnlijk wat te zien hoe snel je groenten zacht zijn)

- schrikken al deze kruiden je wat af? Geen nood, ik heb ze allemaal in het kruidenrek van de Delhaize gevonden, dus zo exotisch is het nu ook weer niet :). Ook de rodecurrypasta vond ik in de Delhaize in het thaise rek (je weet wel, naast de mexicaanse tortilla's en de chinese wokmixen).





2 opmerkingen:

Banner created with MyBannerMaker.com