vrijdag 20 januari 2012

De Standaard - Vegetarisme: getest op mensen en goed bevonden

Overlaatst was er op de openbare omroep een "wetenschappelijk programma" waar getest werd of vegetariërs nu gezonder waren dan vleeseters. Ik had bewust gekozen om niet te kijken, omdat het me toch enkel boos of gefrustreerd, geërgerd, of allemaal ineen zou voelen. En gelijk had ik, het werd (alweer) een eentonige duiding.
Hier kan je een stukje bekijken op de website van één.

Eerst en vooral vond ik het niet correct dat er maar 1 maaltijd vergeleken werd. Wij eten namelijk ook meer dan 1 maaltijd per dag zoals "gewone mensen". En ook wij variëren daarin (soms zelf meer dan een verstokte vleeseter). Aan de VUB is ook een wetenschappelijk onderzoek gevoerd rond het debat vegetarisme vs. het eten van vlees (en vis) & daar volgden ze een week vegetariërs en vleeseters. Waardoor er meer plaats was voor nuance. (zie link naar artikel)

Als men de test een beetje had uitgebreid (naar op zijn minst een hele dag) dan kon men ook zien dat wij niet noodzakelijk een B12 tekort hebben. Dit zat dan misschien niet in de maaltijd die de 2 meisjes maakten, maar B12 is ook terug te vinden in melk en eieren. Ik eet bijvoorbeeld wel eieren van de scharrelkippen in onze tuin. Zo krijg ik ook B12 binnen zonder dat ik daarvoor een dier moet doden en de kippen hebben veel ruimte in de tuin. 
Verder is het niet noodzakelijk om een dier op te eten om B12 binnen te hebben want mens en dier maken B12 zelf niet aan. Voor het aanmaken van B12 zijn micro-organismen verantwoordelijk, maar daar ga ik niet verder op in wegens te biologisch/ingewikkeld voor mij :)
Maar als vegetariër krijg ik toch mijn portie B12 binnen door melk & eieren en dus ook door kaas en yoghurt bijvoorbeeld. 

En voor alle duidelijkheid: wij eten niet weken aan een stuk dezelfde (smakeloze) groentenburger. Als vegetariër ga ik juist creatiever om met voedsel en verschillende vleesvervangers, groenten, noten, en dergelijke.
Ik vind vegetarisch koken juist een uitdaging. En ik vind dat een goede chefkok dit zou moeten kunnen. Ik zit al 3 jaar op kot en zelf daar maak ik lekkere vegetarische maaltijden. Dan zou je toch denken dat een goede kok in een klasse restaurant die creativiteit heeft waarmee hij voor ons ook een lekkere maaltijd kan voorschotelen (uiteindelijk betalen wij er toch ook voor, dus hebben we daar evenveel recht op...)

De opmerkingen van de diëtiste zullen wel bij een heleboel vegetariërs in het "verkeerde keelgat geschoten zijn". Vooral de eindconclusie gaf aan dat die vrouw de essentie compleet mistte, met haar uitspraak: "vegetariërs kunnen best ook eens vis/vlees op het menu zetten"
Vele vegetariërs onder ons maakten juist een ethische keuze door vlees & vis van het menu te schrappen. En daardoor te kiezen voor een beter alternatief dan het doden en het beperken van de vrijheid van levende wezens en het belasten van het milieu. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Banner created with MyBannerMaker.com